Hole In The Wall

カリフォルニア州サンノゼ在のソフトウェアエンジニア。

アイダホ・スタイル・ストップ。

アメリカの道交法は州によって違うけれど、アイダホ州の「止まれ」に関する自転車法規はかなり変っている、というか進んでいる。

(1) A person operating a bicycle or human-powered vehicle approaching a stop sign shall slow down and, if required for safety, stop before entering the intersection. After slowing to a reasonable speed or stopping, the person shall yield the right-of-way to any vehicle in the intersection or approaching on another highway so closely as to constitute an immediate hazard during the time the person is moving across or within the intersection or junction of highways, except that a person after slowing to a reasonable speed and yielding the right-of-way if required, may cautiously make a turn or proceed through the intersection without stopping.

(2) A person operating a bicycle or human-powered vehicle approaching a steady red traffic control light shall stop before entering the intersection and shall yield to all other traffic. Once the person has yielded, he may proceed through the steady red light with caution. Provided however, that a person after slowing to a reasonable speed and yielding the right-of-way if required, may cautiously make a right-hand turn. A left-hand turn onto a one-way highway may be made on a red light after stopping and yielding to other traffic.

ちょっと長いし、堅っ苦しく書かれているけれど、要するに(1)は"STOP"の標識の解釈で、「自転車は徐行したまま"STOP"を通過できる。」*1というもの。この部分はもう20年来の法律らしいけれど、さらに数年前に(2)が追加された。(2)は「自転車は赤信号の場合、一時停止の後安全を確認すれば赤信号を通過できる。」という条項。
こういう法律が通過してしまうのがアメリカのすごい所。実はこれ、結構合理的なのだ。というのもアメリカの交差点の信号、通常は道路にセンサーが埋まっていてそれが車両を感知すると信号が変るようになっている。カリフォルニアの場合、自転車でもセンサーが作動するよう設定するように規則で決まっているけれど、実際は自転車を感知してくれないセンサーもたくさんあり、自転車はまちぼうけを食わされること多々あり。このようなセンサーを補修する費用を考えれば、法律を変えることで税金の無駄遣いを防ぎ、かつ自転車乗りのフラストレーションも解消できるというもの。この法律が導入された後も、アイダホ州ではこの法律施行に起因する顕著な自転車事故の増加は見られない様子。
カリフォルニアにも「アイダホ・スタイル・ストップ」、早く導入してほしいもんである。ちなみに「カリフォルニア・ストップ」と言ったらこれのこと。

*1:安全上必要な場合は一時停止。