Hole In The Wall

カリフォルニア州サンノゼ在のソフトウェアエンジニア。

ミュージシャンの卵。

こんなエントリーを読んだ。

Last week I went to a Black Eyed Peas concert at the Avalon in Boston. It was a DNC event sponsored by the RIAA, and at the doors, big signs were posted everywhere: “Absolutely No Cameras.”

The result: Chaos in the line, as people were sent home after failing cell phone inspection. The choice was to leave your phone / camera behind or leave the concert. People were mad. (“Where is the love?” they asked). So I asked the bouncer, “what’s this about?”

And he said “It’s not our deal. Its those guys [the sponsors].”

そういえばおとといのコンサートでも、斜め前に座っていた子供たちがカメラ付き携帯でライブの様子を撮影していた。携帯先進国日本ではいったいどうやってこの手の行為を防いでいるんだろう?あくまで紳士協定の自己申告なんだろうか?
ところで今日の本題はカメラ携帯の問題ではなく、この子供達のことなのだ。スタンフォードではジャズフェスティバルの時期に合わせてサマースクールを開校し、受講する生徒に演奏だけではなく、ミュージシャンによる講義なども提供している。この子供達、ユウスケに毛が生えたような年齢層なんだがこのクラスに参加しているらしく、皆おそろいの受講カード(?)を首からぶら下げていた。演奏が始まる前は皆でふざけあったり、前述のように携帯で撮影しちゃったりもしたが、演奏中は皆熱心に演奏に聴き入っていた。うんうん、よろしいじゃないか。。。
などと思って今日ふらっとそのクラスのページを覗いてみた。そしたらなんとそのクラスに参加している子供達はオーディションを通過したアドバンスレベルの子供達だったのだ。ちなみにアドバンスレベルの定義:

Advanced (Adv):
Students should be able to improvise with confidence on the tunes previously mentioned and be working on tunes with multiple key centers such as"Have you Met Miss Jones," and "All the Things you Are." These students should be familiar with the work of jazz leaders such as Charlie Parker, Horace Silver, Miles Davis, John Coltrane and Herbie Hancock.

おおー、すごいすごい。偉いもんである。
あのような子供達がこれからのJazzを作っていくのかも知れない。