Hole In The Wall

カリフォルニア州サンノゼ在のソフトウェアエンジニア。

シェア・ザ・ロード

アンチ自転車派のドライバーが「シェア・ザ・ロード」と聞いた時の典型的な反応がSF Chronicleの読者投稿欄に載っていた。

Let's share the load
The license and registration fees that motor vehicle drivers pay help create and maintain the streets and roads. This includes the cost of use and installation of new bicycle lanes and racks.
Let's have the bicyclists pay some share of this and create a safer coexistence for all. All bikes here in the city should be registered (which should help their return in the event of theft), have mandatory front and rear lights and reflectors, and the owners should be required to have an operating license, which they receive after passing a test of their knowledge of the rules of the road. Helmets should also be mandatory.
The fees generated from registration and licensing can be applied to creating and maintaining the bicycle lanes and racks and help vehicles and bikes to coexist.

Letters to the editor - SFGate

もちろんroadとloadを皮肉ってるんだけれど、基本の主張は道路をシェアするなら負担もシェアしろ。自転車を登録制にしてその登録費用を道路整備に回せ、というもの。
この主張の大きな間違いは、車の登録費用が道路整備なり自動車関連の事業に使われていると勘違いしていること。カリフォルニアの場合、道路の整備費用は州税から支払われている。その出処のメインは州民の所得税もしくは固定資産税(賃貸の場合は家賃を通して)。なので自転車乗りはすでにこれらを負担していることになる。シュワ知事が近年自動車登録費を値上げしたけれど、その時の根拠が当時の費用だとDMVの運営もままならないほど少額だった、というのが理由。
ただ自動車登録費用も少ないながら道路整備に使われるじゃないかという主張をしてくるかもしれないが、大抵の自転車乗り(私の知る限り100%)は車も所有してるんで自動車登録費用もすでに払っている。
それでも文句を云ってくる輩がいたら、、、「じゃあ歩道の整備費用捻出のために人間登録費を払うように提案してね」と言ってあげよう。