Hole In The Wall

カリフォルニア州サンノゼ在のソフトウェアエンジニア。

グリーン・パパイヤ・サラダ

いつもベトナム惣菜屋でなんだろうと思ってたこれ、

Gỏi Đu Đủ

グリーンパパイヤのサラダであった。

Green papaya salad is a spicy salad made from shredded unripe papaya, that possibly originated in Laos but nowadays is eaten throughout Continental Southeast Asia (Cambodia, Laos, MyanmarThailand, and Vietnam). The Thai variation som tam has been listed at number 46 on World's 50 most delicious foods[4] compiled by CNN Go in 2011[5] and 2018.[6] Papaya salad was featured as Laos' national costume at the Miss Grand International 2021 pageant.[7]

Green papaya salad - Wikipedia

ラオス発祥料理、タイ版はソムタムとよばれ、CNNの世界料理ランキングにも載ったことがあるらしい。それに比べるとベトナム版はシンプル。パパイヤにビーフジャーキー、タイバジル。黒っぽいのはまったりしてて、食べた時はなんだかわからなかったけど、後で調べたらレバー。それに魚醤系甘酸っぱいソースで食べる。何となく大根サラダに通じるものがあり、いくらでも食べられる&甘酸っぱさ・レバーのネットリ・ジャーキーの塩気でバランスが宜しい。

他の夕飯おかず、惣菜屋のレジでつい手にしたのがこれ、

Mắm Chưng

唐辛子に目が行ってしまったけど、

Mắm Chưng

ベトナム版ミートローフ。ねっとりずっしり。

たまたま昼はメキシカン・夜はベトナムになったけど、サンノゼ堪能である。