Hole In The Wall

カリフォルニア州サンノゼ在のソフトウェアエンジニア。

メンソールタバコとマイルス・デイヴィス。

FDAがメンソールたばこを禁止にしようとしている、というニュース。

ティーンの喫煙を防ぐ、という目的なのだけれど、その中に出てきたこの辺りが気にかかる。

"For decades, data have shown that the tobacco industry has successfully and intentionally marketed mentholated cigarettes to African Americans and particularly African American women as 'replacement smokers,' " the NAACP said in a statement. 

長年の間、タバコ業界が故意にアフリカン・アメリカン、特に女性をターゲットにしてメンソールタバコをマーケティングしてきた、という一節。んー、なぜ黒人特化?

と思って調べたら、

Background[edit]

The origins of the word cool stemmed directly from the jazz culture of the 1950s and 1960s. During this time the term cool went from a definition of cold to an urban definition of being: "The Birth of Cool". The Kool brand capitalized on this new culture of "coolness" in African-American culture that evolved from the Davis' jazz movement.[2] They drew upon the idea of "coolness" to define their brand, Kool. It was then associated with a positive, glamorous self-image which embodied the idea of cool found in jazz. Kool's first tagline was: "To be cool you smoke Kool". They later infused the idea of being cool with the line "Smoking a Kool? Like riding a Rolls Royce".

Tobacco marketing targeting African Americans - Wikipedia

なんと!

"cool"という単語に「冷たい」ではない意味をもたせたのがマイルス・デイヴィス。特に「クールの誕生」は超有名。んで、それに便乗したのがメンソールタバコの"Kool"。ということで黒人界隈でメンソールたばこが「クール」なものとしてマーケティング成功したらしい。 

うーむ、マイルス…変なところでつながってるなぁ。